Reissukokemuksia

Matkan varrelta halutaan jakaa muillekin kokemuksia. Tulemme käymään monenlaisissa paikoissa ja jos haluat vinkata jonkun kohteen niin laita etusivun kautta viestiä tulemaan.

Taverna Tervanaru, Hamina

Koska pidämme hyvästä ruuasta, miellyttävästä miljööstä ja mahtavista persoonista, haluamme tuoda tietoisuuteenne ruokapaikan, miksei myös seurustelupaikan, joka ansaitsee tulla huomatuksi. Nämä kaikki kriteerit täyttää Taverna Tervanaru Haminassa.

Olimme kuukauden verran työharjoittelussa Haminassa ja toisinaan halusimme pientä irtiottoa arkeen ja niinpä tutustuimme esimerkiksi Tervanaruun. Kun kävimme syömässä täällä ilta-aikaan niin päätimme syödä vähän tuhdimmin. Itse valitsin ribbsit ja Taija päätyi hot wingseihin. Oli muuten annoksilla kokoa ja makua ladattu niin että makunystyrät pyörivät kuin tuulimyllyn lavat tuulessa.

Ribbsit olivat meheviä ja liha irtosi kuin itsestään luista. Seesaminsiemenet ja ruohosipuli antoivat oman pikku twistinsä. Bbq-kastiketta oli kerrankin hyvin, ja maku oli todella hyvä. Lisänä oli maalaisranskalaiset, jotka olivat nekin hyviä sekä coleslaw-salaattia jossa oli juuri sopiva purutuntuma, ei lainkaan lötköltä maistuva vaan sopivan napakka. Kaikki meni parempiin suihin. Taijan hot wingsit olivat sopivan tulisia, ei liikaa eikä liian vähän. Makua sopivasti ja mehukkuutta löytyi. Dippi oli todella hyvää, porkkanat sopivat hyvin sen kanssa. Taija itse ei tykkää selleristä eikä niitä syönyt mutta autoin asiassa ja napostelin niitä. Sopi muuten ribbsien kanssa sellerin maku.

Juomapuoli Taverna Tervanarussa on sopivan laaja ja lisäpiste tulee siitä että valikoimasta löytyy pienpanimon tuotteita. Itse maistoin muun muassa Takatalo & Tompuri Breweryn Kylmäsavulageria, mukavan makuista tämäkin. Brooklyn breweryn Ipa on jo vanha tuttu mutta jos sinä et ole sitä vielä maistanut niin maista ihmeessä. Toinen mitä kannattaa kokeilla täällä on jallugingerale.

Piipahdimme täällä syömässä myös Rompetori-päivänä kun alkoi satamaan, sattui olemaan lauantai ja lounas-aika. Tarjolla oli lohikeittoa ja oli muuten erittäin hyvää. Pisteitä annamme ronskin kokoisista paloista, keitto ei todellakaan ollut mitään mössökeittoa. Ja hintaan kuului tottakai vielä kahvitkin. Poikkea käymään jos Haminan suunnalla käyt.

Miljöö on miellyttävä ja paikassa voi istua niin sisällä kuin ulkonakin. Meren läheisyys luonnollisesti lisää tuulisia hetkiä mutta siltä pääsee suojaan lasiterassillekin. Sisätilat ovat kaikin puolin siistit ja naissiakkaat ilahtunevat vessan varusteista. Palvelu on mukavaa ja ystävällistä. Ruuhka-aikoina voi joutua jonkin aikaa ruokia odottamaan mutta jos sinulla ei ole kiire niin kannattaa odottaa, ruoka on sen arvoista. Suosittelemme käymään lämpimästi.

Taverna Tervanaru

Ravintola Vaakku, Kotka

Tänne päädyimme ihan siksi, että Taija tiesi paikan ja halusi näyttää minullekin tämän. Pelkästään tänne tuleminen oli jo sinänsä mukava kokemus, sillä tänne tullaan noin 10 minuutin matkan verran veneellä. Kyseessä on siis saariravintola Kotkan Varissaaressa.

Perille päästyämme kävelimme suoraan Vaakkuun. Päätimme että syödään nyt pitkän kaavan mukaan vapaapäivän kunniaksi. Alkudrinkiksi otettiin appelsiiniset grogit, joka oli aika mukava aloitus ruuan odottamisen ajaksi.

Otimme yhteiseksi alkuruuaksi sinisimpukkapannun, jossa oli valkosipuli-chiliöljyä kera talon leivän. Maku oli hyvä ja sinisimpukat maistuivat hyviltä. Leipä oli juuri sopiva tähän tarkoitukseen, ei liikaa makua mutta juuri sopiva öljyn imeyttämiseen jossa makua oli hyvin.

Pääruuaksi tilasimme päivän kalaa joka sattui sopivasti olemaan kuhaa. Sitä salaa toivoin että olisi. Kun saimme pääruuat eteen, totesimme yhteen ääneen että nyt on kalaa runsaasti lautasella. Kolme isoa palaa kalaa ja siihen lisukkeet päälle. Annoksessa oli voissa paistettua kuhaa, rapu-voikastike, satokauden kasviksia sekä uutta perunaa. Kala oli oikein maukasta, kastike oli hieman pettymys koska se olikin tehty lämminkuppi-seokseen. Olisimme odottaneet oikeampaa makua. Kasvikset olivat oikein sopivat annokseen. Hyvä italialainen kuiva valkoviini kruunasi pääruuan.

Jälkiruuaksi tilasimme k-18 Baileys Deluxe ice cream. Vaniljajäätelöä jossa oli Baileysiä sekä mustikoita. Maku oli yllättävän hyvä vaikka Baileys ei oma henkilökohtainen suosikkini olekaan.

Ruokailun jälkeen kävimme kävelemässä saaren ympäri, ja istuimme hetken kallioilla veneitä katselemassa kuohuviiniä siemaillen. Kelpasi siinä auringonpaisteessa nautiskella.

Palasimme vielä Ravintola Vaakkuun ja otimme mansikkaisen margaritakannun. Oli hyvää, vaikka kuva ei sille oikeutta teekkään.

Kaiken kaikkiaan Ravintola Vaakku oli ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Miljöö oli mukavalla tavalla erilainen ja ruokakin oli hyvää. Joten tätäkin paikkaa voimme lämpimästi suositella kun jotakin erilaista haluat kokea.

Ravintola Vaakku

SFC Purho, Hamina

Lauri-Matildan ollessa edelleen remppakaaoksessa koululla, päätimme lähteä old school-meiningillä tutustumaan Haminan Pyhällöllä olevaan SFC Purhoon oikein teltan kanssa. Auto pakattiin ja nokka kohti Purhoa. Piipahdettiin hakemassa helppo lounas pitsan muodossa Haminan keskustasta ja köröteltiin jonkin matkan päässä olevalle leirintäalueelle. Ilmoittauduttiin ja reteästi sanottiin että telttailemaan tultiin. Oltiin ainoat telttailijat kyseisenä hetkenä. Ensin toki pitsa syötiin jotta jaksaa leirin pistää pystyyn. Ja ei kun hommiin....paitsi että se teltta jäi sitten Pieksämäelle. Kesäaikaa kun elettiin niin ajateltiin että kyllähän se yksi yö menee taivasallakin mutta vastaanotossa ollut isäntävuorolainen sanoi että he järjestävät lainateltan ja näin tapahtui. Komea 5-hengen teltta tuli ja olimme ällistyneitä kuinka hyvää huolta meistä pidettiin.

Tutustuimme alueeseen ja paljon asuntovaunuja ja -autoja oli paikalla. Paikka on hieman rinnemäinen mutta tasoitettu paikkojen kohdalta, puustoa on suht mukavasti ympärillä ja järvi on aivan likellä. Hiekkatiet menevät alueella kauttaaltaan ja tietysti hiekkaranta löytyy. Rannalta löytyy omat saunatilat miehille ja naisille. Ehdoton suosikkimme oli kuitenkin telttasauna joka lämpeni illalla ja toimii uimapukusaunana kaikille. Löylyt olivat hyvät, joskin vinkkinä kerrottakoon että aivan kiukaan lähellä voi olla jopa liiankin kipakat löylyt. Ulkosuihku löytyi telttasaunan vierestä.

Uimaranta oli kovassa käytössä helteiden aikaan ja siellä olimme itsekin useita kertoja päivässä. Laiturilta oli helppo mennä uimaan ja alussa oli hiekkapohjaa sekä kalliota kunnes alkoi olla itselle liian syvää. Vesi oli hyvin lämmintä vaikka järvessä useita lähteitä onkin. Talvella kuulemma avantokin löytyy täältä, ehkä sitä joskus pääsemme kokeilemaan.

Toimistorakennuksesta löytyivät vessatilat ja suihku, kaikki oikein siistissä kunnossa. Tiskauspaikka löytyy sieltä myös ja muutakin ajanviettojuttua siellä oli, niitä emme nyt kokeilleet. Grillipaikka ja savustuspaikka sekä grillikota nähtiin mutta metsäpalovaroitusten myötä niitä ei käytössä ollut.

Yksi syy miksi tänne tulimme käymään, oli se, että täällä oli rokkitreffit. Kuokkavieraat esiintyivät alueella olevassa Puuhapirtissä josta löytyy muuten myös wc-tilat sekä tiskauspaikka. Myöskin pieni pubi sieltä löytyy ja tapahtumien aikaan se on siinä auki. Seuraavana päivänä oli myynnissä nyhtöpossuburgeria ja pitihän sekin testata. Ja oli maukasta.

Alue vaikuttaa mukavalta ja porukan keski-ikä on vähän nuorempaa kuin yleensä. Saimme monta tuttua lyhyessä ajassa ja varmasti tulemme Lauri-Matildan kanssakin käymään täällä. Voimme lämpimästi suositella käymään SFC Purhossa.

SFC Purho

Kuntoranta Camping Varkaus

Päätimme käydä tutustumassa Varkaudessa sijaitsevaan Kuntoranta Campingiin juhannuksena jotta näkisimme minkälaisia paikkoja on olemassa. Sinnikäästä yrityksestä huolimatta vaunumme ei vielä tällekään matkalle valmistunut joten telttareissuna teimme tämän matkan. Katselimme aluetta kuitenkin karavaanarin silmin ja tässä lyhyesti kokemuksesta juttua.

Kuntoranta Campingin omistaja on vaihtunut ja nyt alue on Ossin ja Seijan hoidossa. Heihin tutustuimme jo heti alkumetreillä. Mukavan rempseitä tyyppejä kumpikin.

Kuntorannan alueella asuntovaunuilla ja -autoilla on oma pieni pensasaidoin rajattu kohtansa, tuo mukavasti yksityisyyttä ja vehreyttä alueelle. Osassa aluetta on rinnettä mutta hyvin näytti kaikilla kulkineet olevan vaaterissa. Puusaunat ovat lähellä rantaa josta myös uimaan pääsee laiturilta. Tässä vaiheessa ranta ei vielä kovin lapsiystävällinen ollut syvyytensä vuoksi mutta kuulimme että asiaan on tulossa parannusta kun rantaa tullaan muokkaamaan.

Alueella on pieni pubimainen paikka, jossa pieni valikoima perusjuomia myynnissä, pienen kävelymatkan päässä on myös hotelli-kylpylä jossa isompi ravintola mistä saa myös ruokaa. Myös aamiainen on sieltä saatavissa maksua vastaan, itse emme tällä reissulla ruokapuolta kokeilleet, koska olimme omin runsain eväin varustautuneet. Leirintäalueelta löytyy myös siisti grillauspaikka jossa on hieno grilli jossa voi vaikka kolme eri seuruetta grillata omissa grillipisteissään. Tästä myös kuva nähtävissä. Ainoa harmistuksen aihe oli kun olisimme halunneet mansikkamargaritat mutta ravintolassa ei ollut aineksia siihen, kysyimme myös mojitoa, ja siihenkään ei aineksiä löytynyt. Aivan perusaineksiä löytyi, jallukola onnistui mutta gin&tonic ei ollut aivan onnistuneimpia. Harjoitus varmasti parantaa tulosta tuossakin. Karaokea kylpylä-hotellin ravintolassa pääsi myös laulamaan.

Leirintäalueella on erinomaisen siisti huoltorakennus jossa karavaanarit ja muut leiriytyjät saavat tehdä ruokaa, käydä suihkussa omassa yksityiskopissaan ja tietenkin vessoja sieltä myös löytyy. Läheltä löytyy kuntoiluun sopivaa maastoa ja pyörällä pääsee helposti Varkauden keskustaan. Kaiken kaikkiaan Kuntoranta Camping on ihan asiallinen paikka jossa hintataso on kohdillaan.

Kuntoranta Camping

Kommee Kurki, Sastamala

Tämä reissu tehtiin ilman Lauri-Matildaa 3.6.2021 mutta halusimme ehdottomasti kertoa tästä paikasta. Olimme puumajoituksessa yhden yön ja kokeilimme myös kärrysaunaa. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen paikka kokonaisuudessaan!

Kun saavuimme perille, paikan emäntä Anja otti meidät avosylin vastaan ja opasti meidät ihanan satumetsän läpi puumajoituksen luokse. Saimme kattavan perehdytyksen puumajoituksesta. Saimme ihanan makuiset tervetulomaljat ja meille näytettiin missä niin sanottu ruokakomero on. Sieltähän löytyikin sitten reilusti lähdevettä ja mukava snack-kori jonka antimia maistelimme myöhemmin.

Illalla saunoimme ja kärrysauna antoi muhkeat löylyt. Onneksemme metsäpalovaroitusta ei ollut joten saimme grillata nuotiolla mitä halusimme. Hetken nautimme vain pelkän tulen katsomisesta. Yöllä muutaman kerran linnut herättivät äänekkäällä keskustelulla mutta uneen vaipui nopeasti uudelleen. Puissa kiinni oleva teltta tuntui hauskalta kun vähän liikahti, vähän kuin trampoliinilla olisi pötkötellyt. Aamulla unet hieman venähtivät, ei kuitenkaan haitannut sillä aikataulu oli leppoisa. Söimme rauhassa aamiaisen, joka oli odottamassa lähellä puumajoitusta. Croisantti ja leipäjuusto oli maukasta. Kahviakin oli runsaasti. Saimme nähdä paikan nimikkolinnutkin suolla tepastelemassa, kurkipari rauhalliseen tahtiinsa söi omaa aamiaistaan pikkulintujen sirkutellessa lähistöllä.

Puumajoitus on hieman sivummalla pääpihasta, jossa myös mökkimajoitusta on, silti tuntui että olimme aivan omissa maailmoissamme. Mieli lepäsi ja stressi katosi. Voimme erittäin lämpimästi suositella tätä paikkaa kaikille.