Rakennusvaihe

Tänne laitamme kuvia siitä, kuinka Lauri-Matilda remontoidaan sisäosiltaan ja vähän ulkopuoleltakin kuntoon.

Ja tältä näyttää apukeittiön puolella. Ollaan kyllä tyytyväisiä noihin tasoihin, sopivat kaikin puolin tuonne. Alakaappien ovet ovat nekin jo tehtynä, mutta maalaamon puolella menee niiden kanssa vielä tovi ennen kuin päästään ne asentamaan.

Tätä hetkeä hieman malttamattomina odotettiin. Päästiin jo sovittamaan miten keittiön tasot istuvat paikoilleen. Hyvin näyttäisi menevän ja värimaailma on molempien mieleen. Kyllä tästä aika kiva keittiö tulee. Paljon vielä tehtävää näiden kanssa kun altaalle pitää tehdä aukko ja kaasuliesikin tarvitsee oman aukon mutta piti se hetki tätä ihailla.

Vaatekaapin ovet ovat paikoillaan. Itse kaapista puuttuu vielä alahyllyt. Myös vetimet puuttuvat. Ovat tulossa jossain vaiheessa paikoilleen.

Monenmoista asiaa tapahtuu samaan aikaa työmaalla. Yhtenä isoimmista ja näkyvimmistä lienee se, että kaappien ovia on alettu tekemään ja myös maalaamaan. Vessaan tulee itse tehty taso ja sekin on väriä saanut jo vähän pintaan. Ennen maalaamista kaikki on hiottu koneella kunnolla. Useamman maalipinnan saavat joten tässäkin hommassa menee useampi päivä.

Tämä voisi olla myös Mukavuutta vaunuun-osiossa mutta kuuluu myös Rakennusvaihe-osioon eli sähköjohtoja on alettu laittamaan kohdilleen. Kytkennät hoitaa loppuun sähköpuolen heput, hyviä neuvoja jo näidenkin laittamiseen kysyttiin että menisi kaikki hyvin. Mahdollisuuksien mukaan jakorasioita laitetaan kaappeihin ja paikkoihin joissa eivät niin näkyisi.

Tätä hommaa mietin etukäteen, että tulee olemaan haasteellista mutta ainakin tämän kohdalla homma toimi yllättävän hyvin. Eli vessan ikkuna on nyt paikoillaan. Kumitiivisteen laitto oli helppoa, siihen laitettiin niittejä kuten oli alunperinkin ollut, sekä tiivisteen keskiosaan tuli vielä nauha, ja sen laittamisessa vaadittiin sorminäppäryyttä, mutta sekin saatiin yllättävän hyvin paikoilleen. Lopuksi loput osat paikoilleen ja tämä oli valmis.

Ennen kuin vessan seinään rakennetaan alakaapisto, piti maalata tehosteseinä. Tästä se värimaailma alkaa näkymään.

Pikkuhiljaa työt etenevät. Laitettiin jo ison vaatekaapin toistakin sivuseinää paikalleen. Vielä ei kaikkia seiniä ole paikoillaan kun jätetään tilaa, että mahtuu työskentelemään. Esimerkiksi vessa on ilman etuseinää koska sinne tulee enemmänkin tekniikkaa vielä laitettavaksi.

Pitkästä aikaa pääsimme taas Lauri-Matildan kimppuun. Hetki meni, että päivitimme itsemme jälleen ajantasalle. Sitten laitettiin katolle kaksi ilmastointiventtiiliä paikalleen. Katon ja venttiilin väliin laitettiin Sika Lastomer -710 butyylimassaa ja ruuvit paikoilleen.

Vaikka emme nyt pääsekään projektimme pariin, niin voimme silti hommata tarvikkeita valmiiksi. Saranoita hankimme kaapin oviin.

Nyt on maalattu pariin kertaan ulkoapäin. Projektissamme tulee nyt kuukauden tauko kun koulu on kiinni lomien takia. Itse jatkamme toisella työmaalla remppahommia. Blogiin tulemme myös jotakin laittamaan joten kannattaa muistaa tulla kurkkaamaan jos projektimme kiinnostaa.

Uutta väriä pinnassa. Vielä pitää toinenkin kerros maalata niin alkaisi olla ulkokuori valmis.

Mustaa sen olla pitää. :) Vanha vaunu niin onhan tuossa jälkiä mutta ei haittaa meitä, koska ovat lähinnä pieniä painumia tai kiveniskeytymiä jotka eivät onneksi ole tehneet reikiä alumiiniin.

Lauri-Matildan uusi ilme. Vielä toki viimeistelyä vailla mutta tästä saa jo aika hyvän käsityksen mitä on tulossa.

Katto pesun ja hionnan jälkeen.

Ennen pesua ja hiontaa.

Ennen pesua ja hiontaa.

Välillä pientä taukojumppaa tehty. Hissukseen kattoa putsattu ja hiottu maalaamista varten. Samalla tulee tarkistetuksi katon kunto. Reunalistat tullaan käymään vielä huolella läpi ja vaihdetaan uudet butyylit vanhojen tilalle. Joten kyllä tässä vielä hyvä tovi vierähtää ennen kuin Lauri-Matilda on valmis uusiin seikkailuihin.

Vaunussa ei voi olla liikaa kaappitilaa joten tehtiin myös makuuhuoneeseen pieni yläkaappi. Ovet vielä jossain vaiheessa tehdään.

Vessaan tehtiin yläkaappi johon tulee peiliovet. Helpompi tehdä itse, niin saa juuri näihin mittoihin ja meidän tarpeisiin sopivan kaapin. Vielä paljon uupuu vessan kalusteita mutta kummasti tämäkin alkaa löytää näköään.

Apukeittiön yläkaappeihin saatiin pohjat kiinni ja vähän lisää maalia pintaan. Oviakin ollaan ehditty miettimään mutta ei vielä tekemään. Saranapuolikin vielä mietinnässä, että mihin päädytään.

Kaapin rungot etenevät. Vielä näissä askarreltavaa riittää.

Hieman haasteellisempi mittatilauskeittiö tuloillaan. Tiskialtaalle paikka, pieni taso ja kaasuliesi, alaosassa tulee olemaan kaappi, jossa mahdollisesti roskis ja tietenkin jääkaappi jolla on jo oma kolosensa tuossa.

Yläkaapin runko alkaisi olemaan valmiina. Pohjalevyt on maalattu ja seuraavaksi päästään ne kiinnittämään.

Yläkaappien runkoa tehty myös toiselle seinälle. Samalla myös vaatekaapin toinen seinä laitettiin paikoilleen. Alkaa hyvin hahmottua tilat vaikka paljon on vielä hommia edessä.

Keittiön yläkaapin runkoa valmistui tänään ja siitä jatkettiin olohuoneen yläkaappeihin. Keittiön yläkaapissa on myös paikka liesituulettimelle valmiina. Kiinnittämiseen käytettiin ruuveja ja kaappien sisäpuolella on myös kulmarautoja vahvistamassa. Kun purimme vanhoja rakenteita, otimme talteen vanhat, ehjät kulmaraudat.

Nostettiin jääkaappi jo sisälle ja soviteltiin paikalleen. Seuraavaksi olisi keittiön runko tehtävänä.

Sohvan runko alkaa muotoutua. Vielä puuttuu kaikenlaista ennen kuin on sohva on valmis. Hyödynnettiin vanhat kannet jotka maalataan vielä valkoiseksi jossain vaiheessa.

Vessa alkaa hahmottumaan. Seiniä saatu jo pari laitettua paikoilleen. Mietimme samalla miten on järkevä näitä laitella jotta mahtuu rakentamaan kaiken tarvittavan. Vessan viimeinen seinä laitetaan vasta kun lavuaarit, putket, säiliöt, pumput yms ovat paikoillaan niin ei tule liian ahdasta rakentaa.

Sisäpuolella on vessan seinät rakenteilla ja jotta kaikki mahtuu paikoilleen, oli asennettava veden täyttöluukku paikoilleen että saamme vesisäiliön ja harmaavesisäiliön paikoilleen. Pienessä tilassa pitää ottaa monta asiaa huomioon ja samalla tehdä hyvin toimiva kokonaisuus.

Kaasukotelon ja asuinosan välinen seinä saatiin paikoilleen. Ennen sitä piti laittaa paikoilleen Primus-lämmitin sekä siihen tulevat putket ja tehdä niille reiät tuohon väliseinään. Vielä pitää nuo patterit laittaa kiinni seinään.

Tänään laitettiin ulko-oven karmit takaisin paikalleen. Butyylimassaa laitettiin reilusti reunojen alle ja olipahan melkoinen savotta sen kanssa.

Nokkapyörä vaihdettiin uuteen, koska vanhasta oli rengas kulunut loppuun ja veivistä muovinuppi irronnut. Otettiin ilmatäytteinen peltivanteella. Hyvältähän tuo näyttää nyt.

Kaasuliesi kävi uudistumassa. Oli ihan hyvässä kunnossa mutta väriltään väärä. Nyt vaan keittiö rakentamaan niin saadaan tämä paikoilleen. Lasikansi sekä ritilät laitetaan paikoilleen kun kaikki on valmista.

Matto paikoillaan ja patterit omilla paikoillaan. Seuraavaksi patterit laitetaan kiinni. Oli hyvä tilaisuus samalla puhdistaa patterit paineilmalla, lähti hyvin pölyt pois.

Maton asennusta.

Takaosa maalattu myös kolme kertaa. Seuraavaksi asennetaan muovimatto lattiaan.

Nyt on maalattu kolme kerrosta valkoista.

Vanerit paikoillaan ja saumat paklattu. Vahvistettiin lisäksi kaasukotelon etuseinää laittamalla puurimotus siihen. Seuraavana vuorossa maalaamista.

Homma eteni tähän pisteeseen. Vielä pari kohtaa niin alkaisi homma vaihtua taas maalaamisen puolelle.

Siinä vähän suuntaa antava kuva miltä Lauri-Matilda näyttää nyt.

Tekstit pääsivät jo takaisin paikoilleen.

Tänään valmistui kansi. Vielä saranat ja lukitussalvat paikoilleen niin alkaa olla kaasukotelo kuosissaan.

Sovittelua. Aika hienolta näyttää jo vaikkei vielä paikallaan ole ja kansi puuttuu. Paljon opimme metallin työstämisestä ja iso kiitos näiden leikkaamisesta sekä taivuttelusta kuuluu Esedun metallipuolen opettaja Matille.

Vetoniittipihdit olivat meille entuudestaan tuttuja mutta nytpä pääsimme käyttämään tätä haitarimallia. Näppärä tämäkin ja varmatoiminen.

Ennen kuin popniitit laitetaan, laitetaan alumiinilevyjen saumoihin butyylimassa.

Kotelo sisältäpäin. Nätit taitokset. Niihin tarkoitus laittaa listaa vahvikkeeksi.

Pikkuhiljaa tästä tulee kaasukotelo. Seuraavaksi osat kiinnitetään toisiinsa popniiteillä.

Siinäpä niitä paloja nyt on. Seuraavaksi taivutellaan reunoja.

Tänään päästiin näkemään vesileikkauskone toiminnassa kun alumiinilevyt leikattiin sopiviksi muotopaloiksi joista tehdään uusi kaasukotelo vaunun keulaan.

Tänään oli lyhyempi päivä projektin parissa joten käsittelimme vaunun takaosan hiomalla. Maalataan tuo sitten myöhemmin kun ollaan saatu keula paikoilleen.

Nyt oli käsittelyssä yksityiskohtia. Yllä olevasta hiottu vanhat maalit pois. Alempi vielä käsittelemättä. Väri näillä tulee pysymään samana.

Toinenkin kylki nyt maalattu ensimmäisen kerran. Katto ja päädyt maalataan kun saadaan uusi keula paikoilleen.

Kylki maalattu ensimmäisen kerran. Saa rauhassa kuivua ja sitten maalataan toisen kerran. Melkoisesti muuttuu ulkonäkö värin myötä.

Maalaushommia

Kyljissä olevat muovilistat olivat nyt käsittelyssä. Pinta hiottiin ja maalattiin. Lisäkerroksia tullaan vielä maalaamaan jotta lopputulos on hyvä.

Ovi lopullista kasausta vaille valmiina.

Oviprojektikin hieman eteni. Sisäpuolelta väriksi valikoitui keltainen. Seuraavaksi päästään kasaamaan ovi kokoon.

Pidämme väreistä ja se tulee näkymään Lauri-Matildassa. Nämä värit hankittiin Pieksämäen Sisustus-Pisteestä.

Tältä näyttää nyt. Kaksi maalikerrosta valkoista maalia saa ihmeitä aikaan. Aiotaan vielä kolmas kerros maalata ja kovasti jo odotellaan että päästään väliseinät sun muut rakentamaan.

Tätä hommaa riittää. Toinen kerros menossa tässä vaiheessa.

Tässä yksi vaunun tärkeimmistä osista, nimittäin lämmitin. Vanha oli pohjasta puhki, joten ostimme kunnostetun tilalle. Samalla saimme hyvän perehdytyksen tämän käytöstä, paljon varmempi olo kun tietää tästä jo jotakin.

Ensimmäinen maalikerros päästy maalaamaan. Innostus taas aivan uusissa sfääreissä. Toiveissa on, että ensi viikolla saataisiin keulan puoli siihen kuntoon, että pääsisimme asentamaan vinyylimaton paikoilleen.

Tältä näyttää vaunussa 22.4.2021.

Ikkuna-aukot ja muut aukot nyt tehty. Kyllähän tämä taas alkaa näyttämään asunto-vaunulta. Päästään kohta maalaushommiin.

Siitä se alkaa edistyä. Päästiin jo aloittamaan saumojen siistiminen. Seuraavaksi olisi tarkoitus avata ikkuna-aukot ja kattoluukkujen paikat.

Saatiin laitettua seinälle vaneria jonkin verran. Ikkuna-aukot avataan myöhemmin. Kaaria ja muita muotoja riittää joten tämä vaihe vie pari päivää helposti.

Edessä vielä vähän puuttuu katosta vaneria. Tuet ovat siksi, kun vanerin kiinnityksessä käytettiin myös liimavaahtoa joten tuet varmistavat että lopputulos on tasainen. Lisäksi käytimme niittejä ja reunoille tulee vielä ruuvit. Saumojen kohdalle olemme laittamassa pienet listat.

4mm koivuvaneria laitettu kattoon. Kattoluukun kohta avataan myöhemmässä vaiheessa.

Homma edennyt tähän pisteeseen keulan osalta.

Tukirimojen avulla saadaan painettua finnfoam kunnolla lopulliseen paikkaansa ja liimavaahto saa rauhassa jämähtää kiinni.

Etuosan kaartuvaan kohtaan tuleva finnfoam. Leikkaamalla tuollaiset viillot saadaan tehtyä finnfoamista rungon muotoja seuraava. Tähän laitetaan liimavaahto ja sitten paikoilleen.

Etuosassa näyttää nyt tältä. Ikkuna-aukko laitettiin umpeen ja tuohon tulee vielä finnfoam. Kaasupullokotelo tulee tuohon etuosaan ja se tulee olemaan alumiinia, vanhat muoviosat olivat tulleet tiensä päähän.

Alkaa olla eristystyöt loppusuoralla. Vielä saumoihin massat ja siistitään niin voidaan alkaa laittamaan vanerilevyjä paikoilleen.

Katon eristys etenee. Joudutaan pitämään tukia jonkin aikaa jotta liimamassa ehtii kiinnittämään finnfoamin paikoilleen.

Vanhat kiilat olivat rikki joten hommattiin uudet tilalle. Löytyi käytettynä todella edullisesti ja telineiden kera plus vielä oikean värisenä. Aisavaaka ostettiin uusi, tuo pientä varmuutta aloitteleville karavaanareille.

Tänään tuli odotettu paketti, uudet tarrat ja tottakai nimi pitää saada vaunuun näkyviin. Homma hoitui nopeasti ja sovitusti Tarramesta.fi kanssa.

Tämäkin Primuksen osa kuten muutkin irrotetut osat puhdistetaan ja tarpeen mukaan vaihdetaan ehjään. Ainakin muutama ritilä on tullut tiensä päähän mikä ei ole ihme sillä onhan Lauri-Matildalla jo jonkin verran ikääkin. Kiinnilaittaessa laitetaan uudet butyylimassat jotta reunat ovat vesisuojatut.

Tämä ei varsinaisesti uusi ole, sillä toinen kattoluukuista oli ehjä ja pienen pesukäsittelyn jälkeen tästä tuli kelpo yksilö uudelleen käyttöön. Vain hyttysverkko-osa jouduttiin uusimaan ja se ostettiin uutena.

Kattoon päästiin laittamaan muutama finnfoam. Näiden kanssa saakin hieman askarrella, me käytimme apuna rimoja jotka tukivat sen aikaa jotta finnfoamit saatiin kiinnittymään liimavaahdolla kattoon.

No niin, nyt on lattiavanerit laitettu paikoilleen. Päälle tulee vielä vinyylimatto kunhan saadaan seinät ja katto valmiiksi.

Lattia edennyt tähän vaiheeseen. Seuraavaksi päällimmäiset levyt. Sen verran tehdään muutosta että kaasupullokotelon lattiaan tulee maatilavaneri, on kestävämpi ratkaisu jos kaasupullon mukana kulkeutuu vettä tai lunta.

Lattia sai uutta pintaa pätkän verran. Hissukseen etenee vaikka välillä tuntuu että ei saa mitään näkyvää aikaiseksi.

Finnfoamit laitettu kiinni toisella puolellakin.

Styroksit vaihdettu finnfoamiin.

Tältä keula näyttää sisältäpäin katsottuna. Montaa asiaa joudutaan miettimään ja pikkuhiljaa saadaan projektia etenemään.

Keulaosa alkaa muotoutua. Tuttuun tyyliin puuosat on käsitelty homesuojalla. Siitä hyvä aine että se on ympäristöystävällistä ja alumiinille sopivaa myöskin.

Ai että. Sohvatyynyt on nyt päällystetty uudelleen, kiitos jo aiemmin mainitun ompelutaitoisen sukulaisen. Samaisen käsityötaikurin tuotantoa ovat muuten nämä ihanat villasukat jotka nyt mukavasti lämmittävät pakkaskelin keskellä.

Keulaosaa alettu rakentamaan. Alempi vaneri paikallaan ja rimoja soviteltu. Tähän laitetaan leveämpi rima jotta kestää varmasti. Kaasupullojen paikka tulee olemaan tuossa keulalla.

Odotettu lähetys saapui. Tällä on tarkoitus sohvatyynyt päällystää uudelleen. Onni on ihana sukulainen, joka osaa ommella, auttaa meidät hommassa ainakin alkuun.

Finnfoamit laitettu paikoilleen.

Tulevan keittiön kohdalla lisättiin tukirimoja tulevien kaappien vuoksi.

Tukirimoja laitetaan joihinkin kohtiin lisää tulevia kaappeja varten. Kaikki puuosat käsitellään homesuojalla.

Siinäpä sitä palapeliä nyt sitten on. Liimamassalla on laitettu finnfoamit kiinni alumiiniin.

Muutama vaneri saatu lattialle. Seuraavaksi pitäisi purkaa lisää lattiaa niin saa laitettua taas isomman vanerin paikoilleen.

Tältä näyttää tässä vaiheessa projektia.

Kuin palapeliä tekisi. Pienistä palasista alkaa seinä muotoutua.

Tukirima vaihdettu ja vesitankin täyttöluukun kohdalle laitettu vahvistusta. Styroksit tuosta vielä vaihdetaan finnfoamiin.

Lattialle laitettu finnfoamit, väleihin ja reunoihin pursotettu liimavaahtoa. Päällysvaneri sahattiin sopivan kokoiseksi ja levy liimattiin päälle. Lisäkiinnitystä ruuveilla ja homma eteni taas mukavasti. Jotta lattia säilyisi vaurioitta muiden työvaiheiden ajan, laitoimme päälle vielä suojaksi vaneria.

Toinen alavaneri saatu kohdilleen, seuraavana vuorossa rimojen tekoa ja niiden paikoilleen laittoa. Väleihin uudet finnfoamit ja liimavaahdot ja päästäänkin laittamaan päällimmäinen vaneri.

Päällimmäinen vaneri saatiin paikoilleen. Painoa päällä jotta kaikki kohdat tarttuvat alla oleviin rimoihin. Kiinnityksessä käytettiin liimavaahtoa ja lisäksi pieniä ruuveja. Pikkuhiljaa Lauri-Matilda alkaa saada paikkoja kuntoon.

Peräosan alareuna päästiin laittamaan kiinni. Pieniä haasteita oli kun oli vähän liikkunut runko mutta saimme kuitenkin kaikki kohdilleen. Ulkopuolella on käytetty butyylia saumoissa ja rosteriruuvien kohdalla jotta mahdollinen kosteus ei pääsisi rakenteisiin. Sisäpuolelle tulee vielä finnfoamia sekä liimavaahto. Reikä joka alaosassa on, on sähköjohtoja varten, jotka ovat peräpuskurin valoihin.

Muutama rima laitettu jo kiinni, kiinnittämiseen käytetty rosteriruuveja sekä liimavaahtoa. Painoa vähän päälle laitettu jotta painautuu kunnolla kiinni.

Alempi vaneri laitettu paikoilleen, rimoja hieman sommiteltu paikoilleen. Peräosa saadaan pian laittaa kiinni ja homma etenee.

Rima oli eritasoinen ja samanlainen tehtiin uudesta. Liimamassat väliin sekä rosteriruuveja. Lopputuloksesta tuli mielestämme hyvä. Käyttämämme puurimat teemme jämäpuutavarasta jotka olivat menossa roskiin.

Rima vaihdettu. Käsitelty myös homesuojalla.

Kattoikkunan reunat laitettiin kiinni ja puristimet pitävät paikallaan jotta eivät pääse liikahtamaan. Tähän tulee uusi kattoikkuna kunhan saadaan remontoitua kaikki kohdat.

Seinään laitettiin valmiiksi liimavaahtoa ja sitten levy paikalleen. Istui hyvin paikalleen. Reunoille vielä lisättiin liimavaahtoa ja pidettiin hetki tukea jotta joka kohta kiinnittyisi hyvin. Olimme tyytyväisiä lopputulokseen.

Finnfoamiin sahattiin viivoja jotta levyn saa kaartumaan seinän mukaisesti.

Sitten hieman haastavampi kohta eli kaartuva osa takaseinällä. Puuosat edelleen käsitelty homesuojalla ja kaikki irtonainen roska poistettu.

Eristelevyjen asennuksessa käytetään apuna tukia jotka pitävät levyn paikallaan kunnes liimavaahto kiinnittyy. Käyttämämme elastinen liimavaahto annetaan asettua minuutin. Sitten kiinnitettävät osat paikalleen ja kymmenen minuutin kuluttua se on kiinnittynyt kokonaan. Kaikki puuosat on käsitelty homesuojalla.

Takaseinälle päästiin laittamaan eristeitä. Finnfoam on paksuudeltaan 20mm ja se kiinnitetään elastisella liimavaahdolla kiinni alumiinilevyyn. Reunat vedetään myös kiinni samaisella vaahdolla. Jos ja kun runko heiluu kuljetuksen aikana, niin elastinen liimavaahto antaa hieman pelivaraa liikkua.

Rosteriruuvit paikoilleen. Ruuvit tulevat jäämään listojen alle ja lopputulos on siistimpi. Pikkuhiljaa pääsemme etenemään projektissa.

Alumiinilevy paikalleen ja reunoille butyylimassa. Reunoille tulossa vielä leveä lista.

Päätettiin laittaa tuohon kohtaan leveämpi tukipuu. Tuohon kohtaan tulee myös vähän päällekäin alumiinilevyjä. Puristimet ovat jonkin aikaa jotta alumiinilevy ja runkopuu kiinnittyvät toisiinsa kunnolla. Välissä elastinen liimamassa.

Sisäpuolella tilanne näyttää tältä. Jotta takaseinää pystyy laittamaan kuntoon, on lattiaakin oltava vähän auki. Runkopuita on uusittu niiltä osin jotka olivat lahoja tai kosteita, kuivia runkopuita ei lähdetä uusimaan.

Pieni alue kerrallaan otetaan käsittelyyn, jotta runko ei anna periksi. Peräosan ikkuna-aukko tullaan peittämään alumiinilevyllä.